Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek is gericht op jongeren met autisme en/of AD(H)D die verder gaan studeren, maar het kan ook voor andere jongeren met dit vooruitzicht een ondersteuning zijn. Voor ouders en begeleiders kan het een gids zijn voor de begeleiding van deze jongeren. Elk hoofdstuk bevat informatie over specifieke thema's rond verder studeren, zoals studiekeuze, zelfstandig wonen, studievaardigheden en stage. Concreet bestaan deze hoofstukken uit concrete stappenplannen, tips en ervaringsverhalen van studenten en hun begeleiders. Het boek is geschreven vanuit de Nederlandse context, met verwijzingen naar studierichtingen, studieniveaus en instellingen uit het Nederlands grondgebied. Het merendeel van de onderwerpen en thema's zijn echter universeel inzetbaar.
autisme --- Pupil counseling. Pupil guidance --- studiebegeleiding --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- Social policy and particular groups --- Autisme --- Studenten --- Hoger onderwijs --- Hogescholen --- Universiteiten --- Studentenbegeleiding --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Student --- Hogeschool --- Universiteit
Choose an application
History of education and educational sciences --- Art --- Painting --- miniatures [paintings] --- painting [image-making] --- history [discipline] --- art education --- outsider artists --- hogescholen --- outsider art --- geschiedenis --- middeleeuwse schilderkunst --- kunstonderwijs --- schilderkunst --- miniaturen --- Swennen, Walter --- Vanagt, Sarah --- Royal Academy of Fine Arts [Antwerp] --- Antwerp --- India
Choose an application
higher education --- hogescholen --- Higher education --- Périodiques --- Tijdschriften --- C6 --- onderwijs --- 780 Hoger onderwijs --- #KVHA:Tijdschriften; Onderwijs --- hoger onderwijs --- tijdschriften --- LO --- 378.6 --- 489 --- 489.32 --- Hoger onderwijs --- Hoger onderwijs buiten de universiteit --- Katholiek hoger onderwijs --- Katholiek onderwijs --- Katholieke hogescholen* --- Onderwijs --- afgesloten tijdschriften --- katholiek hoger onderwijs --- katholiek onderwijs --- H-OGE LIJN --- Vlaams Verbond van het Katholiek Hoger Onderwijs --- onderwijspolitiek --- vrij onderwijs --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Hoger onderwijs; algemeen --- België; Hoger ondewijs; politiek, wetgeving en organisatie --- Periodicals
Choose an application
Hoewel er talrijke studieboeken over onderzoek bestaan, zijn de meeste daarvan in het bijzonder bestemd voor het universitair onderwijs en vallen hogescholen uit de boot. Dit boek wil in die lacune voorzien (Bron: covertekst)
hogescholen --- wetenschappelijk onderzoek --- praktijkonderzoek --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- onderzoeksmethoden --- Methods in social research (general) --- Higher education --- Science --- Research --- Methodology --- Education [Higher ] --- 001.818 --- 300.6 --- onderzoeksvaardigheden --- Onderzoeksvaardigheden ; onderwijs --- sociaal onderzoek --- 450.4 Onderwijskunde --- Onderwijsonderzoek --- Actieonderzoeken --- 808 --- Onderzoeksmethoden --- 001.818 Rapporteren. Onderzoeksrapporten --- Rapporteren. Onderzoeksrapporten --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- 301.08 --- Taalwetenschappen ; het maken van scripties, thesissen, handleidingen, gidsen --- hoger onderwijs --- PXL-Central Office 2015 --- Wetenschappelijk onderzoek --- Hoger onderwijs --- Onderzoeksvaardigheden --- Praktijkonderzoek --- Hogescholen --- Actieonderzoek --- Onderzoeksvaardigheid --- Hogeschool --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Dit werk is de neerslag van een zoektocht naar de eigenheid van het beroep van maatschappelijk assistenten, waarbij het uitgangspunt is dat deze "identiteitsvraag" van maatschappelijk assistenten geen probleem is, maar een noodzakelijk element voor een beroep dat zich richt op welzijn: op zich een maatschappelijk bepaald begrip. Reflectie, discussie, dialoog over de eigen beroepsidentiteit is bovendien een belangrijk aspect van zelfbepaling en beroepsvorming van binnenuit. Juist omdat hun beroepsidentiteit veranderlijk is en dus communiceerbaar moet blijven, hebben maatschappelijk assistenten hiertoe een eigen, door het beroep gedeelde dialoog-cultuur nodig. Dit werk beoogt hiertoe een bijdrage te leveren. Inhoudsopgave : I. MAATSCHAPPELIJK ASSISTENTEN OEFENEN EEN BEROEP UIT I.1. Inleiding I.2. Beroep of professie? I.3. Visies op professionalisering II RECHTEN EN PLICHTEN VAN MATSCHAPPELIJK ASSISTENTEN II.1. Inleiding II.2 Beroepstitel II.3 Beroepsgeheim en geheimhoudingsplicht II.4. De wet op de bescherming van de persoonsgegevens III MAATSCHAPPELIJK ASSISTENTEN ZIJN REFLEXIEVE DOENERS III.1. Inleiding III.2. Beroepsethiek, accountability, discours? III.3 Sociaal-historische evolutie van ethiek en moraal III.4 Filosofische perspectieven op beroepsethiek
Maatschappelijk werk. --- Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- maatschappelijk assistenten --- Social welfare methods --- maatschappelijk werkers, beroepsethiek --- beroepsethiek --- maatschappelijk werkers --- S2007666.JPG --- Beroepsethiek --- Maatschappelijk werk: algemeen --- Maatschappelijk werkers, opleiding (sociaal hoger onderwijs, sociale hogescholen) --- maatschappelijk werk --- beroepsprofiel --- Sociaal-cultureel werk --- Maatschappelijk werk --- Maatschappelijk werk : beroep --- 364.01 --- 361.3 --- 172 --- toegepaste filosofie --- Maatschappelijk assistenten --- Beroepen --- Beroepspraktijk --- Maatschappelijk assistent --- Beroep --- Waardering --- Verpleegkunde
Choose an application
BMLIK
maatschappelijke assistenten --- Maatschappelijk werk --- Sociale agogiek --- Vlaanderen. --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- opleidingsprofiel --- sociaal-cultureel werk --- beroepsprofielen --- Sociaal-cultureel werk --- sociale dienstverlening --- opleiding --- vorming en opleiding --- beroep --- AA / International- internationaal --- #SBIB:316.8H30 --- Beroepskwalificaties 331.543 --- #SBIB:044.HIVA --- 658.330 --- maatschappelijk werkers --- maatschappelijk werkers, opleiding --- sociaal-cultureel werkers --- sociale hogescholen --- personeelsfunctionarissen --- Maatschappelijke werk 36 --- 321.4 --- beroepsprofiel --- competenties --- maatschappelijk assistent --- personeelsbeleid --- sociaal cultureel werk --- Maatschappelijk werk: algemeen --- Maatschappelijk werkers, opleiding (sociaal hoger onderwijs, sociale hogescholen) --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Bijzondere vraagstukken in verband met personeel: algemeenheden --- 361.3 --- 374 --- 378 --- 658.31 --- Opleiding en beroep --- Maatschappelijk assistenten --- Opleidingen --- Beroepsprofielen --- Basiscompetenties --- Historiek --- Maatschappelijk assistent --- Opleiding --- Beroepsprofiel --- Arbeidsmarkt --- Basisgeletterdheid --- sociaal werk --- gezondheidszorg
Choose an application
Studeren aan het huidige, competentiegerichte hbo vraagt van studenten specifieke kennis, vaardigheden en ervaring. Vooral het projectmatig opzetten en uitvoeren van een praktijkonderzoek en het schrijven van de scriptie blijken veel studenten niet zomaar vanzelf te kunnen. Dit boek behandelt in tien stappen de competenties die zij hiervoor nodig hebben. Het is daarmee een leidraad voor hbo-studenten die hun studie tot een goed einde willen brengen. Jef Mertens behandelt niet alleen de regels voor praktijkonderzoek, maar ook het hele traject vanaf de onderzoeksopzet tot en met de scriptie waarmee de student als bachelor afstudeert. Het boek is geschikt voor voltijd- en deeltijdstudenten binnen drie opleidingsclusters: Organisatie, bedrijf en bestuur, Mens en maatschappij, en Techniek en natuur.
Eindwerken. --- Studiemethodes. --- Science policy --- projectonderwijs --- projectaanpak --- toegepast wetenschappelijk onderzoek --- Didactic strategies --- onderzoeksmethoden --- Higher education --- Science --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- competenties --- praktijkonderzoek --- Scripties --- S20080339.JPG --- hoger onderwijs --- sociaal onderzoek --- 378 --- 301.08 --- #KVHB:Methodologie --- #KVHB:Onderzoeksmethoden --- #KVHB:Wetenschappelijk onderzoek --- bachelors --- eindwerk --- 450.8 --- 489.59 --- competentiegericht onderwijs --- onderwijs --- onderzoeken --- projecten --- scriptie --- 001.891.5 --- Eindscriptie --- Hoger onderwijs --- Onderzoek --- Onderzoeksmethoden --- Praktijkonderwijs --- Research (onderzoek) --- Competentiegericht onderwijs --- Praktijkonderzoek --- Methodiek van het studeren --- Overige onderwerpen (hoger onderwijs) --- Overige onderwerpen --- Diagnose --- Sociologisch onderzoek --- Hogescholen --- Bachelors --- Hogeschool --- Bacheloropleiding
Choose an application
Dit boek is bedoeld om zichzelf beter te leren kennen in de omgang met de ander en om de professionele communicatie met de eigen doelgroepen en medewerkers te optimaliseren. Het biedt theoretische achtergrond, praktijkvoorbeelden, leerdoelen en verwerkingsopdrachten voor de elementaire relationele en communicatieve vaardigheden; ethische attituden en aanbevolen literatuur krijgen voldoende aandacht.
304 --- 305.8 --- 499.4 --- axenroos --- bejegeningscircel --- communicatieve vaardigheden --- hogescholen --- relationele opvoeding --- territoriumleer --- 361.521 --- Axenroos --- Bejegeningsmethode --- Communicatie --- Communicatieve vaardigheden --- Relaties --- Territoriumleer --- 433.4 ) Relationele opvoeding --- communicatie (gez) --- communicatie --- lichaamstaal --- luisteren --- observeren --- sociale vaardigheden --- zelfstudie --- zelfstudiepakketten --- 316.77 --- Denken --- Omgangskunde --- Sociale vaardigheden --- Waarneming --- Sociaal-agogische vaardigheden --- communicatie (leesbaarheid) --- relaties --- Sociale pedagogie - Agogie --- Mondelinge communicatie --- Communicatie ; algemeen --- Communicatie. --- Sociale vaardigheden. --- Sociology of health --- interpersonele communicatie --- Sociologie van de gezondheid --- #KVHB:Communicatie --- vaardigheidstraining --- Persoonlijkheid --- Professionalisering --- Vaardigheidstraining --- Relatievorming --- Hoger onderwijs --- Psychologie --- Volwassene
Choose an application
Diversiteit is een maatschappelijke realiteit, toch is deze diversiteit nog te veel afwezig in het hoger onderwijs. Universiteiten en hogescholen zijn zich bewust van dit contrast, maar hoe doen we dat, meer diversiteit binnenbrengen in het hoger onderwijs en waar hebben we het dan precies over? Het gaat over diversiteit in de studentenpopulatie, maar ook in het personeelsbestand. Het gaat over toegankelijkheid voor studenten met een beperking, omgaan met meertaligheid en het ruimte geven aan niet-Westerse perspectieven in de opleidingen. Het gaat over aandacht hebben voor individuele noden en behoeften van studenten en personeelsleden en het creëren van een omgeving waarin iedereen zijn plek vindt. Het gaat over het aanbieden van inclusief en kwaliteitsvol hoger onderwijs.In dit boek laten we uiteenlopende stemmen uit Vlaanderen en Nederland aan het woord en bieden we zowel praktijkvoorbeelden als theoretische reflecties. Het boek spreekt alle actoren binnen het hoger onderwijs aan, docenten, lerarenopleiders, studenten en ondersteunend personeel, en presenteert een toekomstgericht kader om werk te maken van diversiteit in het hoger onderwijs.Diversiteit in het hoger onderwijs is ontstaan vanuit het netwerk "Docenten voor Diversiteit", een groep van docenten uit het Vlaamse hoger onderwijs, die via samenwerking en uitwisseling de participatie van kansengroepen in het hoger onderwijs willen versterken.https://www.aspeditions.be/nl-be/book/diversiteit-in-het-hoger-onderwijs/18279.htm
onderwijs --- 37 --- postkolonialisme --- educatieve master --- lerarenopleiding --- universiteiten --- hogescholen --- democratisering --- racisme --- inclusiviteit --- diversiteit --- vakdidactiek --- pedagogie --- Sociology of education --- Higher education --- inclusief beleid --- 454.6 --- 460.6 --- kunsteducatie --- ras --- multiculturele samenleving --- Discriminatie --- onderwijsbeleid --- didactiek --- didactische principes --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- Intercultureel onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Intercultureel onderwijs ; hoger onderwijs --- Diversiteitsmanagement --- 780 Hoger onderwijs --- Diversiteit --- Hoger onderwijs --- Personeelsmanagement --- Student --- Persoon met een handicap --- Meertaligheid --- Instroom --- Dekolonisatie --- Sociale uitsluiting --- Racisme --- Democratisch onderwijs --- Diversiteitsbeleid --- meertaligheid --- hoger onderwijs --- higher education
Choose an application
Dit boek onderzoekt het brede gebied van het sociaal werk. De auteurs stelt zich vragen zoals: Waar liggen de wortels van het sociaal werk in Vlaanderen en België?, Hoe zijn die mede door buitenlandse inspiratie bepaald?, Wat is sociaal werk vandaag? Is het een beroepsgebied met een dermate heterogeen takkenbos van specialisaties, waar buitenstaanders nog moeilijk wijs uit raken?, Of is het juist een krachtig en specifiek afgrensbaar professioneel veld op de terreinen van welzijn, educatie en zorg?. In het eerste deel behandelt de auteur voor de hand liggende vragen. Hoe definieer je sociaal werk? Waar komt het vandaan? Wat is het specifieke deskundigheidskarakter ervan? Wat is de basiskennis en hoe wordt daar in Vlaanderen mee omgegaan? Het tweede deel geeft ruimte aan reflecties over het beroep, het beroepsveld en de opleidingspatronen. De auteur staat stil bij de professionele ontwikkeling in de hedendaagse internationale context en het huidige onderwijslandschap van Bachelors en Masters Sociaal Werk. Hij werpt ook een licht op de directe sociale en maatschappelijke omgeving van de toekomstige beroepspraktijk: een individualiserende, verouderende en cultureel meerduidige context waarin de klassieke hulp- en ondersteuningspatronen van familie en vereniging sterk aan belang hebben ingeboet.Uit de inhoud: Algemene inleiding: Sociaal werk van vraagteken tot uitroepteken Sociaal werk definiëren - De kern van het beroep uitgetekend als een robotfoto -Geschiedenis van het Sociaal Werk -De theorieontwikkeling in het Sociaal Werk - Beroepsvelden Begripsverwarring uitklaren - Sociaal werk als beroep - Sociaal Werk en de toekomst - Bibliografie - Websites Sociaal Werk
Maatschappelijk werk. --- Sociology of occupations --- methoden van het sociaal werk --- sociaal werk --- Sociology of social welfare --- Maatschappelijk werk --- Sociaal-cultureel werk --- #SBIB:316.8H30 --- 660 Welzijn --- Beroepskwalificaties 331.543 --- Maatschappelijke werk 36 --- Sociaal beleid 304:32 --- 321 --- 493.1 --- maatschappelijk werk --- sociaal cultureel werk --- Maatschappelijk werk: algemeen --- Maatschappelijk werkers, opleiding (sociaal hoger onderwijs, sociale hogescholen) --- beroepsprofiel --- sociaal-cultureel werk --- België --- Vlaanderen --- maatschappelijk werkers --- sociale geschiedenis --- welzijnswerk --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- 493 --- 493.8 --- 361.3 --- 308 --- 361 --- welzijnszorg --- sociologie van het beroep --- Geschiedenis --- Beroepen --- Identiteit --- Professionalisering --- Beroep --- Waardering --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Verpleegkunde
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|